Omslagsbild från Amazon
Bild från Amazon.com

Spindeln i klistret : den kliniska praktikens betydelse för utveckling av yrkeskompetens som sjuksköterska : en etnografisk-fenomenografisk studie / Åsa Lindberg-Sand.

Av: Materialtyp: TextTextSpråk: Svenska Språk på sammanfattning: Engelska Utgivningsuppgift: Lund, 1996Tillverkare: Göteborg : KompendietBeskrivning: [10], 339, [4] s. 25 cmISBN:
  • 9162819399
Ämnen: DDK-klassifikation:
  • 610.73072 23
Avhandlingskommentar: Diss. Lund : Univ. Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka den yrkesinriktade studiepraktikens betydelse för utveckling av sjuksköterskekompetens. Kompetens har i arbetet givits en relationell innebörd och avsikten har varit att beskriva utvecklingen av yrkeskompetens med hänsyn såväl till det individuella lärandets inriktning som till yrkeskulturella förhållanden och organisatoriska villkor för studier coh arbetet som sjuksköterska.Sammanfattning: The aim of the study was to investigate the role of clinical experience in the acquisition of professional competence during education and training in nursing. Competence is given a relational interpretation. A particular qualitative pedagogical research approach - ethnographic phenomenography - was developed for studying the relationship between cultural factors in the form of traditions and conventions and how a student's individual conception of and approach to nursing evolves.
Bestånd
Exemplartyp Aktuellt bibliotek Avdelning Hyllsignatur Status Förfallodatum Streckkod Exemplarreservationer
Bok Högskolan Väst Övre plan (3rd floor) Våning 3 610.7307 Lindberg-Sand Tillgänglig 6122350045358
Antal reservationer: 0

Diss. Lund : Univ.

Syftet med studien var att undersöka den yrkesinriktade studiepraktikens betydelse för utveckling av sjuksköterskekompetens. Kompetens har i arbetet givits en relationell innebörd och avsikten har varit att beskriva utvecklingen av yrkeskompetens med hänsyn såväl till det individuella lärandets inriktning som till yrkeskulturella förhållanden och organisatoriska villkor för studier coh arbetet som sjuksköterska.

The aim of the study was to investigate the role of clinical experience in the acquisition of professional competence during education and training in nursing. Competence is given a relational interpretation. A particular qualitative pedagogical research approach - ethnographic phenomenography - was developed for studying the relationship between cultural factors in the form of traditions and conventions and how a student's individual conception of and approach to nursing evolves.

Sammanfattning på engelska med titeln: Research focus : the development of professional nursing competence

Teknik från Koha