Amazon cover image
Image from Amazon.com

Afrikabild för partnerskap? : Afrika i de svenska skolböckerna / Mai Palmberg.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Swedish Publisher: Uppsala : Nordiska Afrikainstitutet, 2000Manufacturer: Stockholm : Elander Gotab Description: 248 s. ill. 25 cmISBN:
  • 9171064516
Subject(s): DDC classification:
  • 910.71 22 (machine generated)
Online resources:
Contents:
1. Vilket Afrika? -- 2. Afrikas historia -- 3. Hur Afrika blir ett u-land -- 4. Kultur och religion -- 5. Kvinnor och män -- 6. Demokrati och diktatur -- 7. Miljö -- 8. Ska det vara mångkulturellt? -- 9. Sydafrika -- 10. Vi och Afrika
Summary: "Sverige har initierat ett nytt kapitel i sina relationer med Afrika under benämningen "partnerskap". Mot den bakgrunden har författaren till denna studie granskat hur Afrika framställs i 62 aktuella högstadieböcker i SO-ämnen. Skolböckerna har en stor betydelse som formare av vår världsbild och som återspeglare av tidsandan, men undgår vanligtvis all kritisk granskning. Denna bok ger både ris och ros. Den varnar för generaliseringar och föreslår kompletterande material som kan ge en mer intressant och levande Afrikabild."
Holdings
Item type Current library Call number Status Date due Barcode Item holds
Book Högskolan Väst Entréplan (2nd floor) 372.891 Palmberg Available 6004300015933
Total holds: 0

1. Vilket Afrika? -- 2. Afrikas historia -- 3. Hur Afrika blir ett u-land -- 4. Kultur och religion -- 5. Kvinnor och män -- 6. Demokrati och diktatur -- 7. Miljö -- 8. Ska det vara mångkulturellt? -- 9. Sydafrika -- 10. Vi och Afrika

"Sverige har initierat ett nytt kapitel i sina relationer med Afrika under benämningen "partnerskap". Mot den bakgrunden har författaren till denna studie granskat hur Afrika framställs i 62 aktuella högstadieböcker i SO-ämnen. Skolböckerna har en stor betydelse som formare av vår världsbild och som återspeglare av tidsandan, men undgår vanligtvis all kritisk granskning. Denna bok ger både ris och ros. Den varnar för generaliseringar och föreslår kompletterande material som kan ge en mer intressant och levande Afrikabild."

Li:S

Powered by Koha