Amazon cover image
Image from Amazon.com

Naturvetenskapliga experiment : [handledning för lärare] / Lars Åhman.

By: Material type: TextTextLanguage: Swedish Publisher: Uppsala : Hallgren & Fallgren, 1993Manufacturer: Uppsala : TryckerigruppenDescription: 86 s. ill. 25 cmISBN:
  • 9173827088
Subject(s): DDC classification:
  • 507.1 23/swe
Contents:
PM om NO-undervisning -- En grön tråd i fysik -- En introduktion till konstruktivismens tankegångar -- Exempel på konstruktivistisk attityd -- Fysik och Blooms kunskapstaxonomi -- Några experiment i provsituation -- En samling experiment -- Luft -- Vatten -- Krafter -- Tid Rörelse -- Tryck -- Astronomi -- Elektricitet -- Ljus -- Ljud -- Värme -- Pedagogiskt drama i fysik -- Kommentar till experimenten
Summary: Naturvetenskapliga experiment är en experimentsamling som på ett roligt och pedagogiskt sätt tar vara på det lustfyllda, det intressanta och det vardagsnära som ryms i ämnet fysik. Men Naturvetenskapliga experiment är mer än så. De inledande kapitlen i boken behandlar metodiska frågor som inte bara gäller ämnet fysik utan NO-undervisning över huvud taget. Den diskussion som förs där syftar till en undervisningssituation där eleverna stimuleras till egen aktivitet och eget tänkande och där undervisningen därmed också blir roligare och mer engagerande för läraren.
Holdings
Item type Current library Collection Call number Status Date due Barcode Item holds
Book Högskolan Väst Övre plan (3rd floor) Våning 3 507.1 Åhman Available 6122350006081
Total holds: 0

PM om NO-undervisning -- En grön tråd i fysik -- En introduktion till konstruktivismens tankegångar -- Exempel på konstruktivistisk attityd -- Fysik och Blooms kunskapstaxonomi -- Några experiment i provsituation -- En samling experiment -- Luft -- Vatten -- Krafter -- Tid Rörelse -- Tryck -- Astronomi -- Elektricitet -- Ljus -- Ljud -- Värme -- Pedagogiskt drama i fysik -- Kommentar till experimenten

Naturvetenskapliga experiment är en experimentsamling som på ett roligt och pedagogiskt sätt tar vara på det lustfyllda, det intressanta och det vardagsnära som ryms i ämnet fysik. Men Naturvetenskapliga experiment är mer än så. De inledande kapitlen i boken behandlar metodiska frågor som inte bara gäller ämnet fysik utan NO-undervisning över huvud taget. Den diskussion som förs där syftar till en undervisningssituation där eleverna stimuleras till egen aktivitet och eget tänkande och där undervisningen därmed också blir roligare och mer engagerande för läraren.

Powered by Koha