Omslagsbild från Amazon
Bild från Amazon.com

Naturvetenskapliga experiment : [handledning för lärare] / Lars Åhman.

Av: Materialtyp: TextTextSpråk: Svenska Utgivningsuppgift: Uppsala : Hallgren & Fallgren, 1993Tillverkare: Uppsala : TryckerigruppenBeskrivning: 86 s. ill. 25 cmISBN:
  • 9173827088
Ämnen: DDK-klassifikation:
  • 507.1 23/swe
Innehåll:
PM om NO-undervisning -- En grön tråd i fysik -- En introduktion till konstruktivismens tankegångar -- Exempel på konstruktivistisk attityd -- Fysik och Blooms kunskapstaxonomi -- Några experiment i provsituation -- En samling experiment -- Luft -- Vatten -- Krafter -- Tid Rörelse -- Tryck -- Astronomi -- Elektricitet -- Ljus -- Ljud -- Värme -- Pedagogiskt drama i fysik -- Kommentar till experimenten
Sammanfattning: Naturvetenskapliga experiment är en experimentsamling som på ett roligt och pedagogiskt sätt tar vara på det lustfyllda, det intressanta och det vardagsnära som ryms i ämnet fysik. Men Naturvetenskapliga experiment är mer än så. De inledande kapitlen i boken behandlar metodiska frågor som inte bara gäller ämnet fysik utan NO-undervisning över huvud taget. Den diskussion som förs där syftar till en undervisningssituation där eleverna stimuleras till egen aktivitet och eget tänkande och där undervisningen därmed också blir roligare och mer engagerande för läraren.
Bestånd
Exemplartyp Aktuellt bibliotek Avdelning Hyllsignatur Status Förfallodatum Streckkod Exemplarreservationer
Bok Högskolan Väst Övre plan (3rd floor) Våning 3 507.1 Åhman Tillgänglig 6122350006081
Antal reservationer: 0

PM om NO-undervisning -- En grön tråd i fysik -- En introduktion till konstruktivismens tankegångar -- Exempel på konstruktivistisk attityd -- Fysik och Blooms kunskapstaxonomi -- Några experiment i provsituation -- En samling experiment -- Luft -- Vatten -- Krafter -- Tid Rörelse -- Tryck -- Astronomi -- Elektricitet -- Ljus -- Ljud -- Värme -- Pedagogiskt drama i fysik -- Kommentar till experimenten

Naturvetenskapliga experiment är en experimentsamling som på ett roligt och pedagogiskt sätt tar vara på det lustfyllda, det intressanta och det vardagsnära som ryms i ämnet fysik. Men Naturvetenskapliga experiment är mer än så. De inledande kapitlen i boken behandlar metodiska frågor som inte bara gäller ämnet fysik utan NO-undervisning över huvud taget. Den diskussion som förs där syftar till en undervisningssituation där eleverna stimuleras till egen aktivitet och eget tänkande och där undervisningen därmed också blir roligare och mer engagerande för läraren.

Teknik från Koha