Omslagsbild från Amazon
Bild från Amazon.com

När utbildning & praktik möts / Britt-Marie Johansson, Birgitta Ericson ; [teckningar: Leif Qvist].

Av: Medverkande: Materialtyp: TextTextSpråk: Svenska Serie: T / Byggforskningsrådet ; 2000:4Utgivningsuppgift: Stockholm : Byggforskningsrådet, 2000Tillverkare: [Borås] : [Centraltr.]Beskrivning: 271 s. ill. 26 cmISBN:
  • 9154058465
Ämnen: DDK-klassifikation:
  • 690 22
Annan klassifikation:
  • Ep-c.06p
  • Pp.05-c
  • Ep-c
  • Exp
  • Oaba
Innehåll:
KAPITEL 1: TEKNIK OCH HÖGRE TEKNISK UTBILDNING s. 21 -- KAPITEL 2: NÄR UTBILDNING OCH PRAKTIK MÖTS s. 39 -- KAPITEL 3: FORSKNINGSPOLITIK - EN FRÅGA OM TILLVÄXT s. 57 -- KAPITEL 4: V, L OCH A-UTBILDNINGARNA PÅ DE TEKNISKA HÖGSKOLORNA s. 81 -- KAPITEL 5: ATT UTBILDAS TILL ARKITEKT, LANTMÄTARE OCH VÄG- OCH VATTENBYGGARE s. 103 -- KAPITEL 6: FORSKNING OCH FORSKARUTBILDNING s.155 -- KAPITEL 7: KUNSKAP OCH KOMPETENS: TRADITION, POSITION OCH MAKT s. 203 -- KAPITEL 8: SAMMANFATTANDE DISKUSSION s. 245 -- REFERENSER s. 267
Sammanfattning: I denna bok kartlägger och analyserar författarna hur mötet mellan utbildning och praktik ser ut. De har gjort enkäter och intervjuer med professorer och lektorer vid de fyra tekniska högskolorna, och med chefer och tjänstemän inom, bygg- och fastighetssektorns olika företag. Författarnas slutsats är, att skilda logiker skapar samverkan i obalans och de slår ett slag för högskolans autonomi. Upphör högskolan att vara autonom förlorar den också sitt värde för företagen och blir bara ett utbildningsföretag eller forskningsinstitut i mängden.
Bestånd
Exemplartyp Aktuellt bibliotek Hyllsignatur Status Streckkod
Bok Högskolan Väst Övre plan / Upper floor 690 Johansson Tillgänglig 6004300015825
Antal reservationer: 0

KAPITEL 1: TEKNIK OCH HÖGRE TEKNISK UTBILDNING s. 21 -- KAPITEL 2: NÄR UTBILDNING OCH PRAKTIK MÖTS s. 39 -- KAPITEL 3: FORSKNINGSPOLITIK - EN FRÅGA OM TILLVÄXT s. 57 -- KAPITEL 4: V, L OCH A-UTBILDNINGARNA PÅ DE TEKNISKA HÖGSKOLORNA s. 81 -- KAPITEL 5: ATT UTBILDAS TILL ARKITEKT, LANTMÄTARE OCH VÄG- OCH VATTENBYGGARE s. 103 -- KAPITEL 6: FORSKNING OCH FORSKARUTBILDNING s.155 -- KAPITEL 7: KUNSKAP OCH KOMPETENS: TRADITION, POSITION OCH MAKT s. 203 -- KAPITEL 8: SAMMANFATTANDE DISKUSSION s. 245 -- REFERENSER s. 267

I denna bok kartlägger och analyserar författarna hur mötet mellan utbildning och praktik ser ut. De har gjort enkäter och intervjuer med professorer och lektorer vid de fyra tekniska högskolorna, och med chefer och tjänstemän inom, bygg- och fastighetssektorns olika företag. Författarnas slutsats är, att skilda logiker skapar samverkan i obalans och de slår ett slag för högskolans autonomi. Upphör högskolan att vara autonom förlorar den också sitt värde för företagen och blir bara ett utbildningsföretag eller forskningsinstitut i mängden.

Li:S