Amazon cover image
Image from Amazon.com

När utbildning & praktik möts / Britt-Marie Johansson, Birgitta Ericson ; [teckningar: Leif Qvist]

By: Contributor(s): Material type: TextTextSeries: T / Byggforskningsrådet ; 2000:4Publication details: Stockholm : Byggforskningsrådet, 2000 ; Description: 271 s. : ill. ; 26 cmISBN:
  • 91-540-5846-5
Subject(s): DDC classification:
  • 690 22
Contents:
KAPITEL 1: TEKNIK OCH HÖGRE TEKNISK UTBILDNING s. 21 -- KAPITEL 2: NÄR UTBILDNING OCH PRAKTIK MÖTS s. 39 -- KAPITEL 3: FORSKNINGSPOLITIK - EN FRÅGA OM TILLVÄXT s. 57 -- KAPITEL 4: V, L OCH A-UTBILDNINGARNA PÅ DE TEKNISKA HÖGSKOLORNA s. 81 -- KAPITEL 5: ATT UTBILDAS TILL ARKITEKT, LANTMÄTARE OCH VÄG- OCH VATTENBYGGARE s. 103 -- KAPITEL 6: FORSKNING OCH FORSKARUTBILDNING s.155 -- KAPITEL 7: KUNSKAP OCH KOMPETENS: TRADITION, POSITION OCH MAKT s. 203 -- KAPITEL 8: SAMMANFATTANDE DISKUSSION s. 245 -- REFERENSER s. 267
Summary: I denna bok kartlägger och analyserar författarna hur mötet mellan utbildning och praktik ser ut. De har gjort enkäter och intervjuer med professorer och lektorer vid de fyra tekniska högskolorna, och med chefer och tjänstemän inom, bygg- och fastighetssektorns olika företag. Författarnas slutsats är, att skilda logiker skapar samverkan i obalans och de slår ett slag för högskolans autonomi. Upphör högskolan att vara autonom förlorar den också sitt värde för företagen och blir bara ett utbildningsföretag eller forskningsinstitut i mängden.
Holdings
Item type Current library Collection Call number Status Date due Barcode Item holds
Book Högskolan Väst Våning 3 Våning 3 690 Johansson Available 6004300015825
Total holds: 0

KAPITEL 1: TEKNIK OCH HÖGRE TEKNISK UTBILDNING s. 21 -- KAPITEL 2: NÄR UTBILDNING OCH PRAKTIK MÖTS s. 39 -- KAPITEL 3: FORSKNINGSPOLITIK - EN FRÅGA OM TILLVÄXT s. 57 -- KAPITEL 4: V, L OCH A-UTBILDNINGARNA PÅ DE TEKNISKA HÖGSKOLORNA s. 81 -- KAPITEL 5: ATT UTBILDAS TILL ARKITEKT, LANTMÄTARE OCH VÄG- OCH VATTENBYGGARE s. 103 -- KAPITEL 6: FORSKNING OCH FORSKARUTBILDNING s.155 -- KAPITEL 7: KUNSKAP OCH KOMPETENS: TRADITION, POSITION OCH MAKT s. 203 -- KAPITEL 8: SAMMANFATTANDE DISKUSSION s. 245 -- REFERENSER s. 267

I denna bok kartlägger och analyserar författarna hur mötet mellan utbildning och praktik ser ut. De har gjort enkäter och intervjuer med professorer och lektorer vid de fyra tekniska högskolorna, och med chefer och tjänstemän inom, bygg- och fastighetssektorns olika företag. Författarnas slutsats är, att skilda logiker skapar samverkan i obalans och de slår ett slag för högskolans autonomi. Upphör högskolan att vara autonom förlorar den också sitt värde för företagen och blir bara ett utbildningsföretag eller forskningsinstitut i mängden.

Li:S

Powered by Koha