Amazon cover image
Image from Amazon.com

Matematikundervisning i förskoleklass / Jorryt van Bommel, Hanna Palmér.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Swedish Publisher: Lund : Studentlitteratur, [2020]Manufacturer: 2020Edition: Upplaga 1Description: 110 sidor illustrationer 23 cmContent type:
  • text
Media type:
  • unmediated
Carrier type:
  • volume
ISBN:
  • 9789144132570
Subject(s): DDC classification:
  • 372.7044 23/swe
Summary: I en tid där förskoleklassen nyligen har blivit obligatorisk, samtidigt som den diskuteras som skolform, är en bok om förskoleklassens särart mer aktuell är någonsin. Den här boken handlar om förskoleklassens ­matematikundervisning och fungerar både i utbildning och som ­inspiration. Boken tar upp de matematiska förmågor och det matematiska innehåll som skrivs fram i förskoleklassens styrdokument. Författarna illustrerar och problematiserar arbetssätt och arbetsformer för förskoleklassens ­matematikundervisning och vad dessa innebär för förskoleklassens lärare. I boken beskrivs också vad som är unikt med den svenska förskole­klassen och jämförelser görs med motsvarande skolformer i andra, främst ­nordiska, länder. Bland annat beskrivs vilka matematiska innehåll som fokuseras i olika länders styrdokument och vilken roll leken har i förskoleklassens matematikundervisning. Matematikundervisning i förskoleklass riktar sig till blivande förskollärare, redan verksamma lärare som arbetar i förskoleklass och till lärare som tar emot elever från förskoleklass.
Holdings
Item type Current library Call number Status Barcode
Book Högskolan Väst Entréplan / Entrance floor 372.218 van Bommel Available 6004300071034
Total holds: 0

I en tid där förskoleklassen nyligen har blivit obligatorisk, samtidigt som den diskuteras som skolform, är en bok om förskoleklassens särart mer aktuell är någonsin. Den här boken handlar om förskoleklassens ­matematikundervisning och fungerar både i utbildning och som ­inspiration. Boken tar upp de matematiska förmågor och det matematiska innehåll som skrivs fram i förskoleklassens styrdokument. Författarna illustrerar och problematiserar arbetssätt och arbetsformer för förskoleklassens ­matematikundervisning och vad dessa innebär för förskoleklassens lärare. I boken beskrivs också vad som är unikt med den svenska förskole­klassen och jämförelser görs med motsvarande skolformer i andra, främst ­nordiska, länder. Bland annat beskrivs vilka matematiska innehåll som fokuseras i olika länders styrdokument och vilken roll leken har i förskoleklassens matematikundervisning. Matematikundervisning i förskoleklass riktar sig till blivande förskollärare, redan verksamma lärare som arbetar i förskoleklass och till lärare som tar emot elever från förskoleklass.