Omslagsbild från Amazon
Bild från Amazon.com

Vad ska eleverna lära sig och vad lär de sig? : vanliga missförstånd i matematikundervisningen / Natalia Karlsson & Wiggo Kilborn.

Av: Medverkande: Materialtyp: TextTextSpråk: Svenska Utgivningsuppgift: Lund : Studentlitteratur, [2020]Tillverkare: Polen : Interak, 2020Utgåva: Upplaga 1Beskrivning: 192 sidor illustrationer 25 cmInnehållstyp:
  • text
Medietyp:
  • unmediated
Bärartyp:
  • volume
ISBN:
  • 9789144134437
Ämnen: DDK-klassifikation:
  • 372.7044 23/swe
Sammanfattning: Redan under de första skolåren bildar sig elever en uppfattning om matematik. Om denna uppfattning är mindre bra kan den kan skapa problem under senare skolår. Sådana problem återfinns även hos lärarstudenter och är ofta så väl befästa att de är svåra att förändra. Detta gäller inte minst hur elever och studenter uppfattar centrala begrepp som multiplikation, bråk och proportionalitet. Boken bygger på en studie om bråk och proportionalitet som genomförts i årskurserna 2, 4, 5 och 8, i vilken fem lärare under vardera fem lektioner har arbetat med bråk och proportionalitet. Vi har i vår studie kunnat följa hur det går till, när eleverna bygger upp de missuppfattningar som vi ser bland lärarstudenterna. I boken reflekterar vi över vad det innebär att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och vilka faktorer som är avgörande för att undervisningen ska gynna elevers lärande i matematik. 
Vi ger också en rad praxisnära exempel på hur man kan analysera och reflektera över sin undervisning i avsikt att höja dess kvalitet. Boken vänder sig till aktiva lärare och lärarstudenter.
Bestånd
Exemplartyp Aktuellt bibliotek Hyllsignatur Status Streckkod
Bok Högskolan Väst Entréplan / Entrance floor 372.7044 Karlsson Tillgänglig 6004300071314
Antal reservationer: 0

Redan under de första skolåren bildar sig elever en uppfattning om matematik. Om denna uppfattning är mindre bra kan den kan skapa problem under senare skolår. Sådana problem återfinns även hos lärarstudenter och är ofta så väl befästa att de är svåra att förändra. Detta gäller inte minst hur elever och studenter uppfattar centrala begrepp som multiplikation, bråk och proportionalitet. Boken bygger på en studie om bråk och proportionalitet som genomförts i årskurserna 2, 4, 5 och 8, i vilken fem lärare under vardera fem lektioner har arbetat med bråk och proportionalitet. Vi har i vår studie kunnat följa hur det går till, när eleverna bygger upp de missuppfattningar som vi ser bland lärarstudenterna. I boken reflekterar vi över vad det innebär att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och vilka faktorer som är avgörande för att undervisningen ska gynna elevers lärande i matematik. 
Vi ger också en rad praxisnära exempel på hur man kan analysera och reflektera över sin undervisning i avsikt att höja dess kvalitet. Boken vänder sig till aktiva lärare och lärarstudenter.