Amazon cover image
Image from Amazon.com

Lärare som ledare : i och utanför klassrummet / Gunnar Berg, Frank Sundh, Christer Wede (red.).

Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Swedish Publisher: Lund : Studentlitteratur, [2020]Manufacturer: 2020Edition: Andra upplaganDescription: 399 sidor illustrationer 23 cmContent type:
  • text
Media type:
  • unmediated
Carrier type:
  • volume
ISBN:
  • 9789144133423
Subject(s): DDC classification:
  • 371.1024 23/swe
Summary: I denna bok beskrivs olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag. Områden som behandlas i boken är: - ledarstilar och psykologiska teorier - aspekter på ledarskap i klassrummet - elevinflytande och eget arbete - ledarskap i grupparbete - undervisning och lärande i helklass - ledarskap, skolorganisation och skolkultur - fritidslärares ledarskap - specialpedagogiska insatser - lärares gemensamma ledarskap - lärare och rektorer i samverkan. Lärare som ledare vänder sig till lärare på alla nivåer samt till alla med intresse och engagemang i skolfrågor. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur i grundlärar- och ämneslärarutbildningarna samt i förskollärar- och rektorsutbildningen. Andra upplagan är omarbetad och innehåller ett nytt kapitel om ledarskap i fritidshemmets verksamheter.
Holdings
Item type Current library Call number Status Barcode
Book Högskolan Väst Entréplan / Entrance floor 371.1024 Lärare Available 6004300072388
Total holds: 0

I denna bok beskrivs olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag. Områden som behandlas i boken är: - ledarstilar och psykologiska teorier - aspekter på ledarskap i klassrummet - elevinflytande och eget arbete - ledarskap i grupparbete - undervisning och lärande i helklass - ledarskap, skolorganisation och skolkultur - fritidslärares ledarskap - specialpedagogiska insatser - lärares gemensamma ledarskap - lärare och rektorer i samverkan. Lärare som ledare vänder sig till lärare på alla nivåer samt till alla med intresse och engagemang i skolfrågor. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur i grundlärar- och ämneslärarutbildningarna samt i förskollärar- och rektorsutbildningen. Andra upplagan är omarbetad och innehåller ett nytt kapitel om ledarskap i fritidshemmets verksamheter.

Indexeringslänk