Amazon cover image
Image from Amazon.com

Språkdidaktik för SFI : att undervisa vuxna andraspråksinlärare / Annika Norlund Shaswar, Åsa Wedin.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Swedish Publisher: Lund : Studentlitteratur, [2020]Manufacturer: 2020Edition: Upplaga 1Description: 167 sidor illustrationer 25 cmContent type:
  • text
Media type:
  • unmediated
Carrier type:
  • volume
ISBN:
  • 9789144132884
Subject(s): DDC classification:
  • 439.7824071 23/swe
Other classification:
  • Eabfct
Summary: Att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder kräver hårt arbete och stor tidsmässig insats, i synnerhet om det gäller att utveckla en språknivå som håller för framtida yrkes- och samhällsliv. Den språkundervisning som inläraren möter i klassrummet är därför av avgörande betydelse: den måste vara engagerande, kännas meningsfull och bygga på vetenskaplig grund. I fokus för den här boken står språkdidaktiska frågor, som lyfter fram hur sfi-läraren genom sin undervisning kan stödja och stimulera de vuxna elevernas andraspråksutveckling. Författarna tar avstamp i den specifika roll som sfi har i det svenska utbildningssystemet samt förklarar vad forskningen säger om sfi, vuxnas språklärande och fler­språkighet som resurs. De ger en mängd praktiska förslag på aktiviteter och organisationsformer – allt ifrån stimulerande samtalsövningar och utvecklande skrivuppgifter till råd om digital teknik som stöd i språklärandet. Främst riktar sig boken till dem som undervisar inom den kommunala vuxenutbildningen Svenska för invandrare, men den är också av intresse för andra lärare som söker nya arbetssätt och undervisningsmetoder.
Holdings
Item type Current library Call number Status Barcode
Course book Högskolan Väst Entréplan / Entrance floor 439.7824071 Norlund Shaswar Available 6004300073136
Course book reference Högskolan Väst Entréplan / Entrance floor 439.7824071 Norlund Shaswar Läses i biblioteket - Library use only 6004300073137
Total holds: 0

Att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder kräver hårt arbete och stor tidsmässig insats, i synnerhet om det gäller att utveckla en språknivå som håller för framtida yrkes- och samhällsliv. Den språkundervisning som inläraren möter i klassrummet är därför av avgörande betydelse: den måste vara engagerande, kännas meningsfull och bygga på vetenskaplig grund. I fokus för den här boken står språkdidaktiska frågor, som lyfter fram hur sfi-läraren genom sin undervisning kan stödja och stimulera de vuxna elevernas andraspråksutveckling. Författarna tar avstamp i den specifika roll som sfi har i det svenska utbildningssystemet samt förklarar vad forskningen säger om sfi, vuxnas språklärande och fler­språkighet som resurs. De ger en mängd praktiska förslag på aktiviteter och organisationsformer – allt ifrån stimulerande samtalsövningar och utvecklande skrivuppgifter till råd om digital teknik som stöd i språklärandet. Främst riktar sig boken till dem som undervisar inom den kommunala vuxenutbildningen Svenska för invandrare, men den är också av intresse för andra lärare som söker nya arbetssätt och undervisningsmetoder.