Omslagsbild från Amazon
Bild från Amazon.com

Språkdidaktik för SFI : att undervisa vuxna andraspråksinlärare / Annika Norlund Shaswar, Åsa Wedin.

Av: Medverkande(n): Materialtyp: TextTextSpråk: Svenska Utgivningsuppgift: Lund : Studentlitteratur, [2020]Tillverkare: 2020Utgåva: Upplaga 1Beskrivning: 167 sidor illustrationer 25 cmInnehållstyp:
  • text
Medietyp:
  • unmediated
Bärartyp:
  • volume
ISBN:
  • 9789144132884
Ämnen: DDK-klassifikation:
  • 439.7824071 23/swe
Annan klassifikation:
  • Eabfct
Sammanfattning: Att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder kräver hårt arbete och stor tidsmässig insats, i synnerhet om det gäller att utveckla en språknivå som håller för framtida yrkes- och samhällsliv. Den språkundervisning som inläraren möter i klassrummet är därför av avgörande betydelse: den måste vara engagerande, kännas meningsfull och bygga på vetenskaplig grund. I fokus för den här boken står språkdidaktiska frågor, som lyfter fram hur sfi-läraren genom sin undervisning kan stödja och stimulera de vuxna elevernas andraspråksutveckling. Författarna tar avstamp i den specifika roll som sfi har i det svenska utbildningssystemet samt förklarar vad forskningen säger om sfi, vuxnas språklärande och fler­språkighet som resurs. De ger en mängd praktiska förslag på aktiviteter och organisationsformer – allt ifrån stimulerande samtalsövningar och utvecklande skrivuppgifter till råd om digital teknik som stöd i språklärandet. Främst riktar sig boken till dem som undervisar inom den kommunala vuxenutbildningen Svenska för invandrare, men den är också av intresse för andra lärare som söker nya arbetssätt och undervisningsmetoder.
Bestånd
Exemplartyp Aktuellt bibliotek Avdelning Hyllsignatur Status Förfallodatum Streckkod Exemplarreservationer
Kursbok Högskolan Väst Entréplan (2nd floor) Våning 2 439.7824071 Norlund Shaswar Tillgänglig 6004300073136
Kursbok referens Högskolan Väst Entréplan (2nd floor) 439.7824071 Norlund Shaswar Läses i biblioteket - Library use only 6004300073137
Antal reservationer: 0

Att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder kräver hårt arbete och stor tidsmässig insats, i synnerhet om det gäller att utveckla en språknivå som håller för framtida yrkes- och samhällsliv. Den språkundervisning som inläraren möter i klassrummet är därför av avgörande betydelse: den måste vara engagerande, kännas meningsfull och bygga på vetenskaplig grund. I fokus för den här boken står språkdidaktiska frågor, som lyfter fram hur sfi-läraren genom sin undervisning kan stödja och stimulera de vuxna elevernas andraspråksutveckling. Författarna tar avstamp i den specifika roll som sfi har i det svenska utbildningssystemet samt förklarar vad forskningen säger om sfi, vuxnas språklärande och fler­språkighet som resurs. De ger en mängd praktiska förslag på aktiviteter och organisationsformer – allt ifrån stimulerande samtalsövningar och utvecklande skrivuppgifter till råd om digital teknik som stöd i språklärandet. Främst riktar sig boken till dem som undervisar inom den kommunala vuxenutbildningen Svenska för invandrare, men den är också av intresse för andra lärare som söker nya arbetssätt och undervisningsmetoder.

Teknik från Koha