Nya vägar till en likvärdig skola : hur teorier om antipluggkultur leder fel och vad vi istället kan göra för att fler pojkar ska lyckas i skolan / Fredrik Zimmerman.
Material type: TextLanguage: Swedish Publisher: Stockholm : Liber, [2022]Manufacturer: 2022Edition: Första upplaganDescription: 143 sidor 21 cmContent type:- text
- unmediated
- volume
- 9789147144280
- 370.151 23/swe
- Eaaa
Item type | Current library | Collection | Call number | Status | Date due | Barcode | Item holds | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Book | Högskolan Väst Entréplan (2nd floor) | Våning 2 | 370.151 Zimmerman | Available | 6004300073279 |
Trots stora och över tid ökande betygsskillnader mellan könen, fortsätter skolan ännu efter 25 år luta sig mot teorier om en maskulinitetsskapande antipluggkultur som förklaringsmodell till pojkars sämre skolprestationer. Med utgångspunkt att skolan är för viktig för att inte vara jämställd, pekar Fredrik Zimmerman här på nya vägar för att fler elever ska lyckas. I centrum står frågan om begriplighet, då forskning slår fast att pojkar som grupp inte väljer att prestera sämre i skolan.