Amazon cover image
Image from Amazon.com

Nya vägar till en likvärdig skola : hur teorier om antipluggkultur leder fel och vad vi istället kan göra för att fler pojkar ska lyckas i skolan / Fredrik Zimmerman.

By: Material type: TextTextLanguage: Swedish Publisher: Stockholm : Liber, [2022]Manufacturer: 2022Edition: Första upplaganDescription: 143 sidor 21 cmContent type:
  • text
Media type:
  • unmediated
Carrier type:
  • volume
ISBN:
  • 9789147144280
Subject(s): DDC classification:
  • 370.151 23/swe
Other classification:
  • Eaaa
Summary: Trots stora och över tid ökande betygsskillnader mellan könen, fortsätter skolan ännu efter 25 år luta sig mot teorier om en maskulinitetsskapande antipluggkultur som förklaringsmodell till pojkars sämre skolprestationer. Med utgångspunkt att skolan är för viktig för att inte vara jämställd, pekar Fredrik Zimmerman här på nya vägar för att fler elever ska lyckas. I centrum står frågan om begriplighet, då forskning slår fast att pojkar som grupp inte väljer att prestera sämre i skolan.
Holdings
Item type Current library Collection Call number Status Date due Barcode Item holds
Book Högskolan Väst Entréplan (2nd floor) Våning 2 370.151 Zimmerman Checked out 2024-04-29 6004300073279
Total holds: 0

Trots stora och över tid ökande betygsskillnader mellan könen, fortsätter skolan ännu efter 25 år luta sig mot teorier om en maskulinitetsskapande antipluggkultur som förklaringsmodell till pojkars sämre skolprestationer. Med utgångspunkt att skolan är för viktig för att inte vara jämställd, pekar Fredrik Zimmerman här på nya vägar för att fler elever ska lyckas. I centrum står frågan om begriplighet, då forskning slår fast att pojkar som grupp inte väljer att prestera sämre i skolan.

Powered by Koha