Omslagsbild från Amazon
Bild från Amazon.com

Plats - identitet - lärande : närområden och känsla av sammanhang / Ingrid Sanderoth, Sten Båth, Margit Werner.

Av: Medverkande(n): Materialtyp: TextTextSpråk: Svenska Utgivningsuppgift: Lund : Studentlitteratur, [2020]Tillverkare: 2020Utgåva: Tredje upplaganBeskrivning: 367 sidor illustrationer 23 cmInnehållstyp:
  • text
Medietyp:
  • unmediated
Bärartyp:
  • volume
ISBN:
  • 9789144134543
Ämnen: DDK-klassifikation:
  • 300.71 23/swe
Sammanfattning: Med utgångspunkt i närområdet som en "minivärld" utvecklar eleven, med sig själv som ett av många redskap, den centrala förmågan att lägga de pussel som skapar mening i hens liv och bidrar till att forma identi­teten. Eleverna upplever en känsla av sammanhang, ser samband och hittar mönster, som genom sin generaliserbarhet gör dem bättre rustade att hantera såväl var­dagen i nutid och dåtid, som kommande utmaningar. I likhet med de tidigare upplagorna behandlar bokens teoretiska del de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande. I den omarbetade upplagan har än större fokus lagts på hur barn och ungdomar kan utveckla en känsla av tillhörighet och delaktighet i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt. Studierna kan genomföras av lärare och elever i såväl det nära liggande som i det större vidare, med historiska eller nutida perspektiv och behandla områden som exempelvis livsmiljöer och hållbar utveckling. Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i grund- och gymnasie­skolan. För yrkesverksamma kan den som lärarfortbildning utgöra en teoretisk och praktisk resurs för att utveckla såväl lärande som identitetsskapande genom närområdesstudier. För blivande lärare är den dessutom ett exempel på hur teori och praktik kan gå hand i hand. Boken har en huvudsaklig knytning till so-ämnena men även no-ämnen, matematik, svenska och bild har naturliga kopplingar till de uppgifter som presenteras.
Bestånd
Exemplartyp Aktuellt bibliotek Avdelning Hyllsignatur Status Förfallodatum Streckkod Exemplarreservationer
Kursbok referens Högskolan Väst Entréplan (2nd floor) 300.71 Sanderoth Läses i biblioteket - Library use only 6004300073336
Kursbok Högskolan Väst Entréplan (2nd floor) Våning 2 300.71 Sanderoth Utlånad 2024-05-07 6004300073337
Antal reservationer: 0

Med utgångspunkt i närområdet som en "minivärld" utvecklar eleven, med sig själv som ett av många redskap, den centrala förmågan att lägga de pussel som skapar mening i hens liv och bidrar till att forma identi­teten. Eleverna upplever en känsla av sammanhang, ser samband och hittar mönster, som genom sin generaliserbarhet gör dem bättre rustade att hantera såväl var­dagen i nutid och dåtid, som kommande utmaningar. I likhet med de tidigare upplagorna behandlar bokens teoretiska del de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande. I den omarbetade upplagan har än större fokus lagts på hur barn och ungdomar kan utveckla en känsla av tillhörighet och delaktighet i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt. Studierna kan genomföras av lärare och elever i såväl det nära liggande som i det större vidare, med historiska eller nutida perspektiv och behandla områden som exempelvis livsmiljöer och hållbar utveckling. Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i grund- och gymnasie­skolan. För yrkesverksamma kan den som lärarfortbildning utgöra en teoretisk och praktisk resurs för att utveckla såväl lärande som identitetsskapande genom närområdesstudier. För blivande lärare är den dessutom ett exempel på hur teori och praktik kan gå hand i hand. Boken har en huvudsaklig knytning till so-ämnena men även no-ämnen, matematik, svenska och bild har naturliga kopplingar till de uppgifter som presenteras.

Teknik från Koha