Amazon cover image
Image from Amazon.com

Miljömanagement : miljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra organisationer / Jonas Ammenberg.

By: Material type: TextTextLanguage: Swedish Publisher: Lund : Studentlitteratur, [2023]Manufacturer: 2023Edition: Tredje upplaganDescription: 501 sidor illustrationer 25 cmContent type:
  • text
Media type:
  • unmediated
Carrier type:
  • volume
ISBN:
  • 9789144115597
Subject(s): DDC classification:
  • 658.4083 23/swe
Other classification:
  • Qbiab
  • Uh-c
  • Qbi
Contents:
1 Läsanvisningar -- DEL 1. OMVÄRLDEN -- 2 Hållbar utveckling -- 3 Miljöutmaningar -- 4 Miljö- och hållbarhetspolitik  -- 5 Miljölagstiftning -- 6 Miljöekonomi -- 7 Miljö- och hållbarhetsetik -- DEL 2. HÅLLBARHETSSTRATEGISKT ARBETE -- 8 Orientering inom managementområdet -- 9 Hållbarhetsaspekter, intressentanalys och värdering -- 10 Strategier i miljö- och hållbarhetsarbetet -- 11 Ledningssystem -- 12 Miljöledningssystem -- 13 Miljö- och hållbarhetsarbete i olika typer av organisationer -- DEL 3. VIKTIGA DELAR I MILJÖ- OCH HÅLLBARHETSARBETE -- 14 Miljörevision -- 16 Miljöbedömning, miljökonsekvensbeskrivning -- 17 Riskhantering -- 18 Kommunikation avseende hållbar utveckling -- 19 Miljö- och hållbarhetsstrategisk analys
Summary: Boken behandlar förutsättningar avseende företags, och andra typer av organisationers, arbete med hållbar utveckling. Vidare bidrar boken till kunskaper om relevanta strategier, affärsmodeller, verktyg, metoder och koncept inom området. Boken är i första hand skriven för kurser i hållbart företagande (corporate sustainability management) vid högskolor och universitet, men kan också med fördel användas för utbildningar på företag och inom andra typer av organisationer. Boken är uppdelad i tre delar, där den första är inriktad på omvärlden. Inledningsvis berörs hållbar utveckling, inklusive begreppets dimensioner och komplexitet. FN:s globala mål för hållbar utveckling presenteras. Därefter följer kapitel som berör miljöutmaningar, miljö- och hållbarhetspolitik (inklusive styrmedel), miljölagstiftning, de ekonomiska systemen (miljöekonomi) samt etik. Den andra delen behandlar verksamhetens hållbarhetsstrategiska arbete. Boken beskriver affärsmodeller, strategier, marknadsföring och organisation samt hur prioritering av hållbarhetsfrågor kan göras. Vidare beskrivs vanliga strategier för miljö- och hållbarhetsarbete, ledningssystem och specifikt miljöledningssystem. Företag står i fokus, men även offentliga organisationers perspektiv beaktas. Den tredje delen introducerar vanliga metoder, verktyg och koncept. Den innefattar miljörevision, hållbar produktutveckling, miljöbedömning/miljökonsekvensbeskrivning, riskhantering samt extern kommunikation (inklusive hållbarhetsredovisning). I det sista, sammanfattande kapitlet kombineras bokens innehåll till en metod för miljö- och hållbarhetsstrategisk analys av företag.
Holdings
Item type Current library Call number Status Barcode
Course book reference Högskolan Väst Övre plan / Upper floor 658.4083 Ammenberg Läses i biblioteket - Library use only 6004300074219
Course book Högskolan Väst Övre plan / Upper floor 658.4083 Ammenberg Available 6004300074220
Total holds: 0

1 Läsanvisningar -- DEL 1. OMVÄRLDEN -- 2 Hållbar utveckling -- 3 Miljöutmaningar -- 4 Miljö- och hållbarhetspolitik  -- 5 Miljölagstiftning -- 6 Miljöekonomi -- 7 Miljö- och hållbarhetsetik -- DEL 2. HÅLLBARHETSSTRATEGISKT ARBETE -- 8 Orientering inom managementområdet -- 9 Hållbarhetsaspekter, intressentanalys och värdering -- 10 Strategier i miljö- och hållbarhetsarbetet -- 11 Ledningssystem -- 12 Miljöledningssystem -- 13 Miljö- och hållbarhetsarbete i olika typer av organisationer -- DEL 3. VIKTIGA DELAR I MILJÖ- OCH HÅLLBARHETSARBETE -- 14 Miljörevision -- 16 Miljöbedömning, miljökonsekvensbeskrivning -- 17 Riskhantering -- 18 Kommunikation avseende hållbar utveckling -- 19 Miljö- och hållbarhetsstrategisk analys

Boken behandlar förutsättningar avseende företags, och andra typer av organisationers, arbete med hållbar utveckling. Vidare bidrar boken till kunskaper om relevanta strategier, affärsmodeller, verktyg, metoder och koncept inom området. Boken är i första hand skriven för kurser i hållbart företagande (corporate sustainability management) vid högskolor och universitet, men kan också med fördel användas för utbildningar på företag och inom andra typer av organisationer. Boken är uppdelad i tre delar, där den första är inriktad på omvärlden. Inledningsvis berörs hållbar utveckling, inklusive begreppets dimensioner och komplexitet. FN:s globala mål för hållbar utveckling presenteras. Därefter följer kapitel som berör miljöutmaningar, miljö- och hållbarhetspolitik (inklusive styrmedel), miljölagstiftning, de ekonomiska systemen (miljöekonomi) samt etik. Den andra delen behandlar verksamhetens hållbarhetsstrategiska arbete. Boken beskriver affärsmodeller, strategier, marknadsföring och organisation samt hur prioritering av hållbarhetsfrågor kan göras. Vidare beskrivs vanliga strategier för miljö- och hållbarhetsarbete, ledningssystem och specifikt miljöledningssystem. Företag står i fokus, men även offentliga organisationers perspektiv beaktas. Den tredje delen introducerar vanliga metoder, verktyg och koncept. Den innefattar miljörevision, hållbar produktutveckling, miljöbedömning/miljökonsekvensbeskrivning, riskhantering samt extern kommunikation (inklusive hållbarhetsredovisning). I det sista, sammanfattande kapitlet kombineras bokens innehåll till en metod för miljö- och hållbarhetsstrategisk analys av företag.