Amazon cover image
Image from Amazon.com

Vetenskapsteori : grunder och tillämpning / Jesper Andreasson, Thomas Johansson.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Swedish Publisher: Lund : Studentlitteratur, [2024]Manufacturer: 2024Edition: Andra upplaganDescription: 251 sidor 23 cmContent type:
  • text
Media type:
  • unmediated
Carrier type:
  • volume
ISBN:
  • 9789144176871
Subject(s): DDC classification:
  • 001.01 23/swe
Other classification:
  • Ddc
Summary: Vetenskapsteori kan ibland uppfattas som abstrakt och komplicerat. Samtidigt utgör den vetenskapsteoretiska reflektionen en grundförutsättning för akademiskt arbete. Vetenskapsteoretiska frågor aktualiseras i varje forskningsprocess, oavsett om skribenten är medveten om det eller inte. Denna bok handlar inte bara om vetenskapsteori i sig och om olika sätt att se på kunskap, utan den är snarare tänkt som ett redskap för att läsaren ska kunna omsätta en vetenskapsteoretisk reflektion i arbetet med att genomföra en studie. Ambitionen är att erbjuda konkreta exempel på diskussioner som kan uppkomma i till exempel handledningssituationer, och med hjälp av dessa visa hur det är möjligt att förstå relationen mellan vetenskapsteori och det vetenskapliga skrivandet.??Boken kan erbjuda ett stöd för såväl studenter och doktorander som för handledare. Den riktar sig främst till det samhällsvetenskapliga fältet i stort och fungerar utmärkt som en introduktion till vetenskapligt tänkande och skrivande på till exempel lärarutbildningar, socionomprogrammet, psykologutbildningen samt kurser i sociologi, socialpsykologi, kulturstudier och andra samhällsvetenskapliga ämnen.
Holdings
Item type Current library Call number Status Date due Barcode Item holds
Book Högskolan Väst Entréplan (2nd floor) 001 Andreasson Available 6004300076496
Total holds: 0

Vetenskapsteori kan ibland uppfattas som abstrakt och komplicerat. Samtidigt utgör den vetenskapsteoretiska reflektionen en grundförutsättning för akademiskt arbete. Vetenskapsteoretiska frågor aktualiseras i varje forskningsprocess, oavsett om skribenten är medveten om det eller inte. Denna bok handlar inte bara om vetenskapsteori i sig och om olika sätt att se på kunskap, utan den är snarare tänkt som ett redskap för att läsaren ska kunna omsätta en vetenskapsteoretisk reflektion i arbetet med att genomföra en studie. Ambitionen är att erbjuda konkreta exempel på diskussioner som kan uppkomma i till exempel handledningssituationer, och med hjälp av dessa visa hur det är möjligt att förstå relationen mellan vetenskapsteori och det vetenskapliga skrivandet.??Boken kan erbjuda ett stöd för såväl studenter och doktorander som för handledare. Den riktar sig främst till det samhällsvetenskapliga fältet i stort och fungerar utmärkt som en introduktion till vetenskapligt tänkande och skrivande på till exempel lärarutbildningar, socionomprogrammet, psykologutbildningen samt kurser i sociologi, socialpsykologi, kulturstudier och andra samhällsvetenskapliga ämnen.

Indexeringslänk

Powered by Koha