Amazon cover image
Image from Amazon.com

Fritidshemmet och socialt lärande : med ett didaktiskt perspektiv / Kristina Jonsson.

By: Material type: TextTextLanguage: Swedish Publisher: Lund : Studentlitteratur, [2023]Manufacturer: 2023Edition: Upplaga 1Description: 122 sidor illustrationer 23 cmContent type:
  • text
Media type:
  • unmediated
Carrier type:
  • volume
ISBN:
  • 9789144157061
Subject(s): DDC classification:
  • 372.1809485 23/swe
Other classification:
  • Eab.02
Summary: Socialt lärande är en central del av fritidshemmets uppdrag, men ofta ses sådant lärande som en biprodukt till andra aktiviteter. Det förväntas då ske av sig självt, som en följd av elevernas egen interaktion. Den här boken, i motsats, anlägger ett didaktiskt perspektiv på socialt lärande, med fokus på de didaktiska frågorna och hur de bildar en helhet i undervisningen.??Ett didaktiskt perspektiv på socialt lärande möjliggör en medveten och reflekterad undervisning, där elevers samspel och sociala relationer främjas i praktiken. I boken betonas vikten av att vara en aktiv och delaktig vuxen tillsammans med eleverna i fritidshemmets vardag. I fokus ligger ett undervisande förhållningssätt, vilket innebär att den didaktiska medvetenheten och det relationella arbetet sammanfogas.??Boken vänder sig till blivande lärare i fritidshem, men kan också användas av praktiker som ett underlag för reflektion kring den egna undervisningspraktiken.
Holdings
Item type Current library Call number Status Barcode
Course book reference Högskolan Väst Entréplan / Entrance floor 372.18 Jonsson Läses i biblioteket - Library use only 6004300076904
Course book Högskolan Väst Entréplan / Entrance floor 372.18 Jonsson Available 6004300076905
Total holds: 0

Socialt lärande är en central del av fritidshemmets uppdrag, men ofta ses sådant lärande som en biprodukt till andra aktiviteter. Det förväntas då ske av sig självt, som en följd av elevernas egen interaktion. Den här boken, i motsats, anlägger ett didaktiskt perspektiv på socialt lärande, med fokus på de didaktiska frågorna och hur de bildar en helhet i undervisningen.??Ett didaktiskt perspektiv på socialt lärande möjliggör en medveten och reflekterad undervisning, där elevers samspel och sociala relationer främjas i praktiken. I boken betonas vikten av att vara en aktiv och delaktig vuxen tillsammans med eleverna i fritidshemmets vardag. I fokus ligger ett undervisande förhållningssätt, vilket innebär att den didaktiska medvetenheten och det relationella arbetet sammanfogas.??Boken vänder sig till blivande lärare i fritidshem, men kan också användas av praktiker som ett underlag för reflektion kring den egna undervisningspraktiken.